Hunajan terveysvaikutukset - onko Hunaja terveellistä?


Tunnettu juttu on että hunajalla on paljon terveyttä edistäviä vaikutuksia. Näissäkin vaikutuksissa useimmiten on kyse monen asian yhteisestä vaikutuksesta eikä kunniaa tiettyihin vaikutuksiin voi pelkkä hunajan käyttö ottaa.  Hunajan terveysvaikutuksista puhutaan monesti erittäin innostuneesti ja se onkin johtanut joihinkin vääriin uskomuksiin. Tällainen on esimerkiksi se, että hunaja on ainoa syy, esimerkiksi flunssalta välttymiselle. Näin asia ei kuitenkaan ole.

On olemassa monia tekijöitä jotka vaikuttavat ihmisten hyvinvointiin ja näitä ovat mm. elämäntavat, ruokavalio, liikunta ja sen määrä sekä ulkopuoliset vaikutteet. Hunaja on näiden tekijöiden ohella vain yksi palanen palapeliä – tosin, todella tärkeä palanen. Meidän hunajaa säännöllisesti nauttivien todisteena tästä on että puolustuskykymme ja hyvinvointimme on keskimääräistä parempi.

Elimistömme on jatkuvan bakteeripommituksen alla missä tahansa me liikummekaan. Hyvä puolustuskyky on terveyden perusta. Hunajan sisältämät prebiootit tehostavat kivennäisaineiden (mangnesiumin, kalsiumin ja raudan) imeytymistä ohutsuolesta sekä tasapainottavat suolistomikrobistoa, mikä taas johtaa luonnollisen vastustuskyvyn voimistumiseen ja tätä kautta puolustuskyvyn parempaan toimintakykyyn. Tästä syystä pikku pöpöt ja kausiflunssat eivät saa yliotetta niin helposti.

Hunaja edesauttaa lihasten tekemää työtä, edistää sydämen ja maksan toimintoja, auttaa verenmuodostumisessa ja helpottaa ruuansulatusta. Hunajalla on myös antibioottisia ominaisuuksia joten tulehdusarvot madaltuvat elimistössämme kun syömme säännöllisesti hunajaa.

Hunajasta saa apua flunssan, vilustumisen ja kurkkukivun hoidossa. Hunajan terveyttä edistäviä vaikutuksia olemme myös koonneet tähän kattavaan tietopakettiin. Kannattaa siis jatkaa lukemista ja vinkata ystäville myös näistä asioista.